UWAGA! Ogłoszenie
nieaktualne. Powód i wyjawienie sposobu – tutaj dalej. 4 Stycznia 2015
Sposób
na urządzanie wiarygodnych rozgrywek brydża porównawczego w Internecie |
Owszem,
gra się już w brydża porównawczego w Internecie ale dotąd nie znaleziono
dostatecznie pewnego sposobu zapobiegania oszustwom. Gracze mogą pokazywać
sobie karty – przez telefon, internet albo po prostu grając na
sąsiadujących komputerach. Są już wprawdzie turnieje ze składką i nagrodami (rzecz
jasna gracze do stolika są losowani i pozostają anonimowi do końca rozdania),
ale stosowane w nich zabezpieczenia są tylko półśrodkami.
Oczywiście niema sposobu
całkiem niezawodnego (i to nie tylko w internecie).
Pikier znalazł jednak
sposób gwarantujący, iż metodą nieuczciwą gracz może zdobyć najwyżej 5%
wszystkich swoich wygranych punktów. Oznacza to praktycznie całkowite
wyeliminowanie prób oszustwa, bo wysiłek na zdobycie tych 5% będzie zbyt
absorbujący by to się graczowi opłacało.
Oczywiście
musi to być turniej indywidualny.
Pikier udostępni ten sposób
za opłatą bądź wejdzie do spółki prowadzącej brydża internetowego.
Do sposobu dołączony
zostanie przemyślany i pomysłowy projekt ideowy rozgrywek.
18
VI 2003 |
4 Stycznia 2015
Ogłoszenie było przez kilka miesięcy już w 2002 na
stronie startowej Pikiera, a potem tutaj. Zainteresowanie zerowe - nawet nie
było próby pociągnięcia za język. Straciło rację bytu bowiem w 2011-12 opisany
tu sposób został zaimplementowany przez http://bridgebig.com/BridgeBig.html
Coprawda piszą o tym dość mglisto, a i
implementacja wygląda niezdarnie, lecz jest to niewątpliwie ten właśnie sposób.
Jaki to sposób
Otóż gra się jednocześnie
na wielu stołach podzielonych na sekcje, przy czym każda gra swoje własne
rozdanie!
Gracze są rozstawiani
losowo, przy czym nie są informowani do której sekcji trafili, ani gdzie kto
gra (niki nie są wyświetlane). Po zakończenie rozdania wyniki są punktowane
porównawczo (oczywiście tylko w ramach sekcji), po czym rozstawia się graczy
losowo do następnego rozdania.
Przypuśćmy że jest 200
stołów podzielonych na 10 sekcji i jest dwóch wspólników-oszustów. Szansa że
grają to samo rozdanie wynosi 5% zmniejszone o 1/4 (bo mogą mieć tę samą rękę).
Zatem na 30 rozdań mają średnio zaledwie 2 razy okazję do oszukania poprzez
ujawnienie współnikowi swojej ręki, przy czym wyłowienie takiej okazji jest
bardzo absorbujące – trzeba próbować tego w każdym z 30 rozdań i
sprawdzać czy aby na pewno ręka pochodzi z rozdania tej samej sekcji. W tych
warunkach tylko niezwykle zawzięci i sprawni będą tego próbować, a jeśli nawet
im się uda, to zysk z oszustwa i tak będzie na tyle skromny że nie wart
wysiłku.
Sposób ten umożliwia
łatwą doraźną grę w porównawczego brydża internetowego na pieniądze - gracz
wchodzi na tyle rozdań ile zechce i kiedy zechce, wraz z zadeklarowaniem
maxymalnej stawki po jakiej chce grać.
Możliwy jest również
turniej – coprawda gracze gracze porównują się tylko na części rozdań,
niemniej jest to gra porównawcza. No i lepszy rydz niż nic.
Szczegółowa organizacja
takich rozgrywek ma wiele ciekawych aspektów. Np namysły podczas gry powinny
być zaburzane (wydłużane) losowo. I wiele innych.
Bardzo istotna jest
jednak kwestia systemu licytacji i wistu.
Oczywiście musi być
narzucony wspólny dla wszystkich system bez możliwości doraźnych uzgodnień
(chat bowiem musi być wyłączony) – wraz z wyczerpującym opisem (link pod
ręką), a najlepiej z wyświetlaniem znaczenia każdej odzywki.
Powinien
być to system naturalny i oczywiście jak najprostszy!
Nie jest bowiem istotne
na ile jest dobry – bo jakikolwiek zapewnia przecież porównanie
umiejętności graczy.
Organizatorzy zazwyczaj
mają skłonnośc do zapominania o tym i do przeładowania systemu ustaleniami i
gadgetami (jak dla zawodowców), co siłą rzeczy znacznie zmniejsza ilość
chętnych do gry.
Pierwsze rozważania Pikiera o brydżu w
internecie Gra w internecie.htm
Patrz także Radiocynki