SYSTEMY
BLOTKOWE (3)
Systemy Blotkowe (1)
DEFINICJA SYSTEMU BLOTKOWEGO
System blotkowy można zdefiniować dwojako:
– albo czysto formalnie (poprzez ustalenie zagrań)
– albo strukturalnie (poprzez ustalenie sygnałów).
Definicja
formalna
Sprowadza się do ustalenia zagrań (zarówno w pierwszej
jak i w drugiej lewie) dla każdej możliwej konfiguracji:
|
x x |
|
na przykład: |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x x x |
H x x |
|
x |
x |
x |
|
|
|
|
H |
x |
x |
|
|
|
|
|
x x x x |
H x x x |
|
x |
x |
x |
x |
|
|
|
H |
x |
x |
x |
|
|
|
|
x x x x x |
H x x x x |
|
x |
x |
x |
x |
x |
|
|
H |
x |
x |
x |
x |
|
|
|
x x x x x x |
H x x x x x |
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
H |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Definicja formalna umożliwia rzecz jasna opisanie dowolnego
systemu blotkowego, czyli jest uniwersalna. Jest to jednak definicja
nieciekawa, ponieważ nie wnika w sens zagrań, ograniczając się jedynie do ich
formalnego opisu.
Definicja strukturalna
Określa system blotkowy jako współdziałanie trzech źródeł
informacji, z których każde przekazuje pewien określony sygnał.
Dysponujemy trzema źródłami:
P K D
i sześcioma możliwymi sygnałami:
|
|
normalny |
odwrotny |
|
|
|
|
Ilościowy |
I |
I° |
|
|
|
|
Jakościowy |
J |
J° |
|
|
|
|
Mieszany |
M |
M° |
|
|
|
Aby zdefiniować system blotkowy, należy ustalić:
Jaki sygnał będzie przekazywany przez każde ze
źródeł.
Oznacza to, że system blotkowy można określić jako zestaw
trójczłonowy:
SPSKSD |
gdzie: |
SP = sygnał przekazywany przez P SK = sygnał przekazywany przez K SD = sygnał przekazywany przez D |
Na przekład:
IJM
JJI° MI°J J°MM JI°M M°M°I
Współdziałanie
źródeł
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że każde źródło może przekazywać
sygnał dowolny – niezależnie od tego co przekazują pozostałe.
Zauważmy jednak, że nie ma sensu aby dwa źródła przekazywały ten
sam rodzaj informacji dwuznacznej, przy czym jedno używałoby sygnału
normalnego, a drugie – odwrotnego. Skoro mają informować o tym samym, niech
robią to przy pomocy tej samej wersji sygnału. Jasne jest bowiem, że informacja
przez to nie zmaleje, a sposób sygnalizacji będzie bardziej jednolity.
Wniosek:
Z dwóch sygnałów wzajemnie odwrotnych powinien być
używany conajwyżej jeden.
Nie ma również sensu przekazywanie tej samej informacji przez K
i D, bo przecież oba dają informację w tym samym momencie (w lewie
drugiej), a źródło K daje informację pewną.
Powinno więc być: SK ≠ SD
Godne uwagi jest natomiast przeznaczenie źródeł P i K
na przekazywanie tego samego sygnału. Sposób ten zapewnia zarówno szybkość (P)
jak i niezawodność (K).
Okazuje się ponadto, że takie współdziałanie P i K wpływa
pobudzająco na P: sprzężenie zagrań âß umożliwia częstokroć ustalenie już w pierwszej lewie,
że w P miało miejsce zagranie â (i analogicznie jest dla á i à ).
Nazewnictwo
systemów klasyfikowalnych
Symboliczna nazwa systemu dającego się opisać strukturalnie (czyli
klasyfikowalnego) jest następująca:
SPSKSD
Systemy w których do drugiej lewy dodaje się zawsze blotkę
możliwie najniższą
(oczywiście z zachowaniem kolejności) będziemy oznaczać:
SPSKâ albo po prostu SPSK
Nazwa słowna będzie odzwierciedleniem nazwy symbolicznej, tzn
stanowić będzie ciąg przymiotników, z tym że przymiotnik odpowiadający członowi
trzeciemu będzie umieszczany w nawiasie bądź pomijany.
Przykłady:
JMI = Jakościowo – Mieszany ( Ilościowy )
JI°â = Jakościowo – Ilościowy Odwrotny
IM =
Ilościowo odwrotny – Mieszany
Systemy w
których SP
= SK będziemy oznaczać tylko jednym przymiotnikiem
(w miejsce dwóch pierwszych).
Przykłady:
JJM = Jakościowy ( Mieszany )
MMI = Mieszany
I°I°J = Ilościowy
odwrotny ( Jakościowy )
Rekonstrukcja
na podstawie nazwy
Odtworzymy zagrania w systemie blotkowym JM:
Źródło P: przekazuje sygnał J:
â = dobry kolor (z honorem)
á = zły kolor (bez honoru)
Źródło K: przekazuje sygnał M:
ß = parzysta ilość blotek
à = nieparzysta ilość blotek
Źródło D: â (bo w
nazwie brak trzeciego symbolu).
Zagrania w systemie JM są więc następujące:
|
x |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zauważmy że â nie zawsze jest blotką bezwzględnie
najniższą. Dokładniej: jest to blotka możliwie najniższa, ale pod warumkiem
zachowania kolejności narzuconej przez źródło K. Uwaga powyższa dotyczy także
zagrania á i rozciąga się na obie lewy
w kolorze. |
|
x |
x |
x |
|
|
|
|
H |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
|
|
|
H |
x |
x |
x |
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
|
|
H |
x |
x |
x |
x |
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
H |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Z „Systemów
wistowych” 1976
Nie samym
brydżem człowiek żyje:
do Czytaj! |
||
brydż, brydż,
brydż, brydż, brydż, brydz, brydz, brydz, brydz, bridge, bridge, bridge,
bridge, bidding, brydż sportowy, brydz sportowy, bridge sportowy, licytacja, bidding,
wist, Pikier, Łukasz, Lukasz, Sławiński, Slawinski, Łukasz Sławiński, Lukasz
Slawinski, Czytaj, Czytaj!, piki, kiery, kara, trefle, pik, kier, karo,
trefl, pas, atu, bez atu, kontra, rekontra |
27 Grudnia 2000