Robert Berthe

 

 

 

z Pikiera 6

 

KROK PO KROKU:   Dwie sroki za ogon

 

 

·

Siedzisz na pozycji S i zaczynasz licytację:

 

Co otworzysz ?  

A D W 5

7 3

K 7 5 2

A D 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1BA

Wielu graczy nie lubi otwierać 1BA z pustym dubletonem, ale otwierając z taką kartą 1 w kolor stwarzasz sobie zazwyczaj kłopoty w dalszych okrążeniach (Zasada Antycypacji).

    

 

 

2§

 

pas

 

pas

 

1BA

 

 

?

 

 

Partner odpowiada 2§...

 

 

 

Co teraz ?

A D W 5

7 3

K 7 5 2

A D 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jest to pytanie Staymana, a więc licytujesz 2♠.

        

 

6 2

D 10 9 4

A 6

K 10 9 6 2

Partner zamyka licytację odzywką 3BA
i po trzech pasach W wistuje w Damę Karo...

 

 

 

 

Ile masz lew z góry ?

D

 

 

A D W 5

7 3

K 7 5 2

A D 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

6 2

D 10 9 4

A 6

K 10 9 6 2

Jedna w Pikach, dwie w Karach i trzy w Treflach.

 

 

 

 

 

Skąd wziąć brakujące lewy ?

D

 

 

A D W 5

7 3

K 7 5 2

A D 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dwie w Treflach, jeśli kolor się dzieli lub Walet jest u W, i jedną w Pikach;

ewentualnie:
jedna w Treflach, jeśli E ma Wxxx, plus dwie w Pikach,  jeśli E ma Króla.

Nie masz tempa, aby wyrobić lewę w Kierach.

    

 

6 2

D 10 9 4

A 6

K 10 9 6 2

Wróćmy do pierwszego wistu w Damę Karo...

 

 

Czy bijesz pierwsze karo ?
    a jeśli tak, to w której ręce ?

D

 

 

A D W 5

7 3

K 7 5 2

A D 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

6 2

D 10 9 4

A

K 10 9 6 2

Ponieważ As Karo może się przydać jako dojście do stołu w późniejszej fazie rozgrywki, powinieneś zabić pierwsze karo Królem w ręku:

¬

 

 

Jak grasz dalej ?

 

 

 

A D W 5

7 3

7 5 2

A D 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Musisz zacząć od zgrania Asa i Damy Trefl,
gdyż dalsza rozgrywka zależy od rozkładu Trefli.

   

 

6 2

D 10 9 4

A

K 10 9 6

Obaj przeciwnicy dodają do Asa, ale na Damę W zrzuca Szóstkę.

¬

 

Będziesz więc mógł wziąć tylko cztery lewy treflowe, a zatem Król Pik musi być u E, abyś miał szansę wygrania (cztery lewy w Treflach, dwie w Karach i trzy w Pikach).

 

Czy są kłopoty z dojściami ? Jak sobie poradzić ?

 

 

 

  

 

6

 

 

 

D

 

 

A D W 5

7 3

7 5 2

7

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

D 10 9 4

A

10 9 6

Potrzebujesz dwóch dojść do stołu, aby podgrywać Piki, a jednocześnie musisz wyrobić extra lewę w Treflach. Przejmując Damę Królem, będziesz mógł zrobić pierwszy impas pik, bez uprzedniego oddania lewy w Treflach.

¬

 

Jak kontynuujesz po udaniu się impasu pik ?

 

 

 

 

A D 5

7 3

7 5 2

7

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grasz Siódemkę do Dziewiątki w dziadku, aby wyrobić kolor, a leżący ciągle w stole As Karo, posłuży Ci do:

a) dojścia do fort treflowych

b) powtórzenia impasu pik.

 

 

Rozdanie pochodzi z książki Freda Karpina „The finesse”.

Przetłumaczył Grzegorz Matula z felietonu w „Le Bridgeur",

a Pikier opublikował dzięki uprzejmości „Le Bridgeur”.

Tytuł został nadany przez Pikiera w 2000.

 

do Kroków

Co nowego...

do Brydża

Nie samym brydżem człowiek żyje:  do Czytaj! 

brydż, brydz, bridge, bridge, bridge, bridge, bidding, brydż sportowy, brydz sportowy, bridge sportowy, wist, Pikier, Łukasz, Lukasz, Sławiński, Slawinski, Łukasz Sławiński, Lukasz Slawinski, Czytaj, Czytaj!, piki, kiery, kara, trefle, pik, kier, karo, trefl, pas, atu, bez atu, kontra, rekontra