24 Stycznia
2000
NOWY BRYDŻ ©©©
Brydż zanika !! Nie
tylko dlatego że pojawiło się mnóstwo atrakcyjnych gier komputerowych, lecz
także dlatego że brydż uległ głębokiemu skostnieniu ! Stało się to za sprawą organizacji
brydżowych, które od wielu wielu lat uparcie pilnują, by nic się nie zmieniło.
Nie tylko w regułach, lecz nawet w samym sposobie uprawiania brydża. Zamiast
rozwoju - narzucono i wylansowano nudną sztampę regulaminową, pełną różnych
ograniczeń i dziwolągów z nieśmiertelnym a wręcz idiotycznym Międzynarodowym
Prawem Brydżowym na czele. I to ma być atrakcja ?! Nic więc
dziwnego, że turnieje brydżowe stały się domeną garstki starców i
zatwardziałych bywalców. Nie dajmy w siebie wmówić, że to co oni uprawiają to
jedynie słuszna wyższa forma brydża !
26 XI 1999
Najwyższy czas na zmiany ! Nowy brydż będzie
ciekawszy a zarazem prostszy od starego - jak przystało na rok 2000. Będzie to
zarazem ciągle ten sam brydż !
Każde rozdanie z osobna !
Skończmy raz na zawsze z robrowym stylem gry - z
ciułaniem 100 punktów "na partię" a potem "na robra", z
zapisem "pod kreską" i "nad kreską". Każde rozdanie ma być
grane i punktowane osobno, niezależnie od tego co działo się w rozdaniach
poprzednich. Tak właśnie jest w turniejowym brydżu porównawczym. To jest dobre
i powinno być rozciągnięte także na grę w domowym zaciszu. Dziś bowiem każdy ma
mniej czasu niż dawniej i nie może sobie pozwolić na nieprzewidywalne
przedłużanie brydżowego pojedynku.
Suwerenność czwórki !
Czterej
gracze przy stoliku są swoją najwyższą władzą. Mają prawo grać tak jak im się
podoba, zapisywać tyle ile im się podoba i rozwiązywać swoje spory tak jak im
się podoba. Mogą nawet zmieniać same reguły brydża. Żadna władza brydżowa nie
powinna im niczego narzucać, chyba że sami poproszą o roztrzygnięcie konfliktu.
W szczególności gracze nie
powinni powoływać się na Międzynarodowe Prawo Brydżowe (z komentarzami i
precedensami włącznie), ponieważ jest ono nie tylko niezdarnym i nadzwyczaj skomplikowanym
dziwolągiem, ale zawiera ponadto liczne oczywiste niesprawiedliwości. Lepiej
więc niech polegają na własnym poczuciu sprawiedliwości.
27 XI 1999
Nie zakrywać kart zgranych !
Dotychczasowy przebieg rozgrywki w rozdaniu
powinien być cały czas widoczny ! tak aby gracze nie musieli obarczać swojej
pamięci tym kto jaką kartę zagrał. W tym celu po zakończeniu lewy każdy gracz
powinien odłożyć swoją kartę ODKRYTĄ (dla porządku: przy swoim brzegu
stołu, w kolejności od lewej, pionowo - jeśli lewa została przez niego bądź
partnera wygrana ). Nie po to bowiem gramy w brydża, by ćwiczyć swoją pamięć
krótkoterminową.
Nie zakrywać licytacji !
Jeśli gracze licytują przy pomocy specjalnych kart
do licytacji (są takowe), to sprawa jest prosta - karty te powinny leżeć
ODKRYTE na stole aż do zakończenia rozdania. Jeśli licytują głosem - każdy w
każdym momencie ma prawo zażądać powtórzenia licytacji, o ile nie męczy innych
nadużyciem tego prawa.
Nie obarczać pamięci !
I ogólnie - należy wszędzie gdzie można
maksymalnie odciążać pamięć ! (np niech będzie dozwolone korzystanie ze
ściągawek do licytacji ).
Bez rekontry !
Rekontra jest jedynie hazardowym podwojeniem stawki
! poza tym nic istotnego nie wnosi do brydża. Czysty hazard należy z brydża
usunąć ! Stracimy na tym drobne i wątpliwe urozmaicenie, a dodatkowo uprościmy
conieco tę grę (i tak już dostatecznie trudną).
29 XI
1999
Jak się oblicza PRZYCHÓD
Za kontrakt |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Bez Atu |
100 |
200 |
600 |
800 |
1000 |
1400 |
2200 |
Starsze |
100 |
200 |
300 |
800 |
1000 |
1400 |
2200 |
Młodsze |
100 |
200 |
300 |
400 |
1000 |
1400 |
2200 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Za nieudaną kontrę |
300 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bez kontry |
z kontrą |
||
|
Wpadki i Nadróbki |
po 50 |
po 300 |
To
jest mniej więcej to co było w starym brydżu "po partii". A gdzie się
podziały "partia" i "rober" ? Te relikty
minionych epok zostają skasowane ! Nie ma czego żałować. I będzie prościej.
9 XII
1999
Jak się oblicza KOSZT
Nie ma zysku bez kosztów ! Za otrzymane honory
należy zapłacić. Siłę honorową pary obliczamy w miltonach: A=4 K-3 D=2 W=1 (w
całej talii jest ich 40). Jeśli miltonów jest najwyżej 20 - nie płacimy nic. Jeśli
jest ich więcej - płacimy według następującego cennika:
21 |
50 |
26 |
500 |
31 |
1000 |
36 |
1600 |
22 |
100 |
27 |
600 |
32 |
1100 |
37 |
1800 |
23 |
200 |
28 |
700 |
33 |
1200 |
38 |
2000 |
24 |
300 |
29 |
800 |
34 |
1300 |
39 |
2200 |
25 |
400 |
30 |
900 |
35 |
1400 |
40 |
2200 |
Jak się oblicza ZYSK
To już proste: ZYSK = PRZYCHÓD - KOSZT.
Wygraliśmy 3BA mając 25 miltonów: zysk = + 600 - 400 = + 200. Przegraliśmy:
zysk = - 50 - 400 = - 450 (czyli 450 dla przeciwników).
16 XII
1999
Jak się oblicza PODATEK
Od
zysku pobierany jest podatek ! To co pozostaje dla Ciebie wynosi:
( 1000 × Zysk
) / ( 1000 + Zysk ) × -
mnożenie / - dzielenie + - dodawanie
500 |
333 |
1000 |
500 |
2000 |
666 |
4000 |
800 |
Spójrz
wyrywkowo - jak okrutnie jesteś wyzyskiwany, jak mało pozostaje dla Ciebie:
Ale
- duże zyski zdarzają się bardzo rzadko, a ponadto podatek jest bardzo
stabilny:
do roku 3000 nie będzie żadnych zmian !
20
XII 1999
Oznaczanie graczy przy stoliku
|
Noc |
|
|
|
North |
|
Wieczór |
N |
Eos |
|
West |
N |
East |
|
Słońce |
|
|
|
South |
|
Spiralny zapis licytacji
|
|
2¨ |
|
|
|
|
pas |
|
|
|
|
1ª |
|
pas |
|
|
2§ |
|
1© |
|
|
|
|
2 BA |
|
|
|
|
× |
|
|
28 XII 1999
Licytacja o partnera !
Twoim partnerem w rozdaniu może zostać każdy z
trzech pozostałych graczy !!!
Jeśli jako pierwszy zalicytowałeś dajmy na to Kiery – każdy kto licytuje Kiery
wyraża chęć gry z Tobą jako partnerem: Ty będziesz rozgrywać, on zostanie
Dziadkiem, a pierwsze wyjście wykona przeciwnik na prawo od Dziadka. Jeśli nikt
Cię nie poparł i Ty wygrałeś licytację - wszystko pozostaje jak w brydżu
starym.
|
|
4© |
|
|
|
obiegło |
1 BA |
|
|
|
|
1© |
|
× |
|
|
4 BA |
|
3 BA |
|
|
|
|
3 pasy |
|
|
|
|
4¨ |
|
|
|
|
Wieczór z Nocą grają 4© |
|
Eos chciała zagrać z Nocą 3BA, |
|
1 Stycznia 2000
Przede wszystkim - indywidualnie !
Najważniejszą formą gry powinien być turniej
indywidualny !!!
Gra w stałych parach spowodowała bardzo dziś widoczne olbrzymie
zmanierowanienie brydża. Po pierwsze – powstało i ciągle powstaje mnóstwo
najrozmaitszych systemów, konwencji i konwencyjek – w ogromnej większości
kompletnie bezwartościowych (typu „zawracanie głowy”) – które w brydżu
zindywidualizowanym utracą rację bytu (i bardzo dobrze). Po drugie – gra w stałych parach prowadzi stopniowo do mimowolnego oszustwa natury
pseudo-telepatycznej, a nawet - o czym świadczą bardzo liczne demaskacje – kusi
do oszustwa świadomego.
Poza tym – brydż z natury swojej jest bardziej indywidualny niż zespołowy
!! Bowiem istnienie zespołów (para
przeciwko parze) można skrócić do dystansu tylko jednego rozdania, a z konceptem
„Licytacja o partnera!” – niemalże tylko do rozgrywki.
17 Stycznia 2000
Brydż w internecie
Tak czy owak gra via internet
będzie coraz bardziej się upowszechniać !
A specyfika takiej gry niektóre z
dotąd relacjonowanych zmian wręcz
wymusza !!
Niezakrywanie kart zgranych i licytacji
Gracz internetowy i tak może wszystko notować. Skoro nie można tego
skontrolować, i skoro zakrywanie tego co zostało tuż przed chwilą odkryte jest
tylko zakorzenionym zwyczajem, nie mającym nic wspólnego z samą istotą gry, nie
należy tego zabraniać, lecz wręcz odwrotnie:
Komputer
obsługujący graczy powinien odkładać zgrane karty odkryte !
Komputer
obsługujący graczy nie powinien zakrywać licytacji !
Dodajmy, że ułatwia to znacznie naukę tej trudnej gry (tak przecież postępują
nauczyciele brydża) jak i samą grę. A im więcej takich czysto technicznych
ułatwień – tym więcej przybędzie amatorów brydża.
Ściągawki
Gracz internetowy i tak może korzystać z notatek i książek.. Skoro nie można
tego skontrolować, należy to rozciągnąć także na grę bezinternetową. Pomyłki
przeciwników w licytacji przynoszą wprawdzie często sporo punktów, ale wcale
nierzadko przynoszą i straty. A w każdym razie wypaczają licytację brydżową,
wprowadzając do niej niesystemowy czynnik losowy.
Sygnał zakończenia lewy
Gracz który wziąl
lewę pierwszy daje sygnał do zamknięcia lewy – odkłada swoją kartę na bok.
Jeśli któryś z graczy nadal przetrzymuje swoją kartę – wyraża chęć popatrzenia jeszcze na całą
lewę.
Te reguły porządkowe są
bardzo pożyteczna, bo pozwalają spokojnie przyjrzeć się lewie.
Najciekawsze że nie ma ich wcale w Międzynarodowym Prawie Brydżowym, lecz są
intuicyjnie obserwowane przez samych graczy.
W internecie po
zagraniu czwartej karty nie powinny wszystkie znikać ze stołu
błyskawicznie, bo wówczas uwaga
graczy jest wystawiona na tak
ciężką próbę, że gra staje się męczarnią.
Nie pomoże tu wiele
ani jednosekundowa zwłoka po
skompletowaniu lewy, ani możność „przetrzymania” lewy przyciskiem myszki. Najlepsze rozwiązanie to:
Karty
znikają ze stołu dopiero po wyjściu do lewy następnej !
i są
układane ODKRYTE przy brzegach ekranu !
Estetyka ekranu
Aby gra w internecie sprawiała przyjemność – wszystko musi być
wyraźne i estetyczne:
– opis gry powinien
zajmować CAŁY ekran (bez natrętnych reklam i ubocznych zbędnych menu)
– wizerunki kart
powinny być uproszczone i nie za duże (bardzo ładne są np w programie GIB);
nie należy zakładać, że gracz jest tak ograniczony, że nie potrafi odczytać
abstrakcji karty
i w związku z tym nie
należy silić się na dokładne wizerunki kart (bo są one mało czytelne!)
– każdy kolor karciany powinien być
innego koloru; zdaniem Autora najlepsze są takie kolory:
ª piki – śliwkowe
© kiery – czerwone
¨ kara –
niebieskie
§ trefle –
zielone
– a cały ekran powinien być wygłądać
jasno i wesoło – bez przygnębiającego mrocznego tła.
24 Stycznia 2000
Autor zawiesza
kontynuację do czasu przekonania się, że ktoś to czytuje.
Copyright 1999
Łukasz Sławiński
ISBN
83-85077-17-0
Nie samym
brydżem człowiek żyje:
do Czytaj! |
||
brydż, brydż, brydż, brydż, brydż, brydz,
brydz, brydz, brydz, bridge, bridge, bridge, bridge, brydż sportowy, brydz
sportowy, bridge sportowy, wist, Pikier, Łukasz, Lukasz, Sławiński,
Slawinski, Łukasz Sławiński, Lukasz Slawinski, Czytaj, Czytaj!, piki, kiery,
kara, trefle, pik, kier, karo, trefl, pas, atu, bez atu, kontra, rekontra |