Brydz Rzymski    Summa Summarum

Łukasz Sławiński

 

 

19  Lutego   2000   ©

 

Nowy Stary BRYDŻ

(7)

 

 

Summa Brydża Rzymskiego

Brydż powinien być przede wszystkim miłą rozrywką !

 

NIE GRAĆ ZBYT DŁUGO

      Ustalić godzinę do której gramy !  Nie umawiać się na dłużej niż 3–4 godziny !
Nigdy nie przedłużać więcej niż o kwadrans (nie każdy potrafi odmówić, choć może mieć już dość). Raczej zaproponować wcześniejsze skończenie, gdy ktoś zdradza ob­jawy znużenia bądź irytację. Jeśli ktoś gwałtem chce grać do rana, argumentować: "Przecież możemy dokończyć jutro (pojutrze)".

 

NIE GRAĆ ZBYT SZYBKO   

    Ustalić ilość rozdań do rozegrania, tak aby było najwyżej 6 na godzinę !
Szybsza gra nie pozwala ani na chwilę wytchnienia ani na chwilę refleksji, a brydż jest przecież grą bardzo trudną - wymagającą nieustannej uwagi.
    Nie tylko sama gra jest przyjemna !  Komentarz to połowa przyjemności !!
Obejrzenie wszystkich rąk po rozdaniu i dyskusja - to bardzo istotny  aspekt gry w brydża,
a dla mniej wprawionych graczy wręcz niezbędny !

 

TASOWANIE   PRZEKŁADANIE   ROZDAWANIE

Nie jest ważne - kto to robi ? jak to robi ? - byle odbyło się LOSOWANIE !
Przekładanie talii, rozdawanie po jednej, kolejność rozdawania – wszystko to nie ma żadnego znaczenia dla losowości rozdań !  a jest jedynie niesmacznym reliktem szuler­stwa.

Jedynie prawo do rozpoczęcia licytacji powinno się przesuwać w kolejności zegarowej! 

 

NIE GRAĆ NA PIENIĄDZE

A jeśli już, to najlepiej tak:
      Każdy płaci drobną składkę na nagrodę dla zwycięzcy (bądź dwóch).

  

NIE MIESZAĆ I NIE ZAKRYWAĆ KART ZGRANYCH

Każdy gracz odkłada swoje zgrane karty ODKRYTE – przy brzegu stołu, od lewej.

     

STOSOWAĆ RESTYTUCJĘ AURELIANA

W pierwotnej wersji Brydża Rzymskiego [ 2000 ] rozgrywka mogła przebiegać z dziad­kiem siedzą­cym „na ukos” od rozgrywającego. Był to jednak zły pomysł, bo zatracał naprzemienność zagrań, a dzięki niej właśnie rozgrywka w brydżu jest ciekawa (proszę sprawdzić, że rozgrywka z dziad­kiem „na ukos” sprowadza się do monotonnego „od­bijania piłki”, tak jakby były tylko dwie ręce). W obecnej wersji [2006] dziadek musi więc przesiąść się naprzeciwko rozgrywającego.

 

TAK OBLICZAĆ PRZYCHÓD

 

Za kon­trakt

1

2

3

4

5

6

7

 

 

   BA

100

200

600

800

1000

1400

2200

 

 

   ª©

100

200

300

800

1000

1400

2200

 

 

   ¨§

100

200

300

400

1000

1400

2200

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Za nieudaną kontrę

300

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  bez kon­try

  z kontrą

 

 

 

 

Wpadki i Na­dróbki

po 50

po 300

 

 

TAK OBLICZAĆ KOSZT

21

 50

26

500

31

1000

36

1600

 

 

As = 4   Król = 3   Dama = 2   Walet = 1

 

Para mająca conajmniej 21 tak obliczonych punktów (miltonów) płaci  przeciwnikom za honory według przytoczonego Cennika.

 

22

100

27

600

32

1100

37

1800

23

200

28

700

33

1200

38

2000

24

300

29

800

34

1300

39

2200

25

400

30

900

35

1400

40

2200

 

ZYSK (BRUTTO) = PRZYCHÓD – KOSZT

To chyba oczywiste.

 

TAK OBLICZAĆ ZYSK NETTO  (po opłaceniu podatku)

  ( 1000 × Zysk ) / ( 1000 + Zysk )      × - mnożenie   / - dzielenie    + - dodawanie

 

TAKIEGO PRAWA PRZESTRZEGAĆ

Jeśli gracz stracił punkty wskutek wskutek naruszenia reguł przez innego gracza 
    – należy mu się od winowajcy zwrot poniesionej straty z nawiązką.

Jeśli natychmiastowe naprawienie pomyłki jest zbyt trudne – należy spokojnie rozegrać rozdanie do końca.

  Wysokość odszkodowania winna być ustalona wspólną zgodą czterech graczy.
 Jeśli nie mogą dojść do porozumienia – powinni powołać rozjemcę.

Pod żadnym pozorem nie należy powoływać się na Międzynarodowe Prawo Brydżowe.

  Oszustów brydżowych (i posądzaczy) rzuca się  lwom na pożarcie.

Jeśli zabraknie lwów  – natychmiast zakończyć grę i rozejść się.

NAMYSŁY

Każdy ma prawo do zwykłego spokojnego namysłu !
Nikt nie ma prawa wnikać w przyczynę i treść czyjegoś namysłu !  i rościć z po­wodu namysłu jakichkolwiek pretensji !  (chyba że zbyt długie namysły wręcz uniemożliwiają dalszą normalną grę).

 

DOBRE OBYCZAJE

Zapoznajmy się najpierw z fragmentem (nieco skróconym) noweli Edgara Allana Poe'go „Morderstwa przy Rue Morgue” (1841):

Nasz gracz nie ogranicza się tylko do siebie i jakkolwiek gra jest  przedmiotem jego uwagi, nie pomija wniosków z rzeczy, które z grą nie mają nic wspólnego. Przygląda się twarzom i zwraca uwagę na zmiany, jakie zachodzą w miarę postępu gry, groma­dząc zasób myśli  z naprzemiennych przejawów pewności siebie, niespodzianki, triumfu lub przygnębienia. Mimowolne lub nierozważne słowo; przypadkowo odwrócona lub upuszczona karta, którą podnosi się pośpiesznie lub niedbale; liczenie lew oraz porzą­dek w jakim je się układa; zakłopotanie, wahanie, zapalczywość lub lękliwość    wszystko to objaśnia go o istotnym stanie rzeczy i sprzyja jego przenikliwości, na po­zór  intuicyjnej. Po kilku pierwszych lewach wie już dokładnie, co jest w czyich rękach, i może odtąd grać z taką ścisłością, jak gdyby pozostali gracze pokazali mu swoje karty.

Gracz który nie pomija wniosków z rzeczy, które z grą nie mają nic wspólnego walczy nie swoją umiejętnością, lecz sprytem na pograniczu oszustwa. Równie dobrze mógłby stosować przyrząd do zdalnego mierzenia ciśnienia krwi, pulsu i wytwarzanego przez mózg promienio­wania. Ponadto zmusza pozostałych graczy do bronienia się kontrsprytem (fałszywe miny, ge­sty, intonacje) i w efekcie gra przeobraża się w parodię.
    Jednak... nawet gdy nie gra się w tym stylu, trudno uniknąć mimowolnego rejestrowania tego wszystkiego co opisał Edgar Allan Poe, i mimowolnego zbaczania na manowce prawdziwej umiejętności (np „Dotąd mówił "kontra" a raptem powiedział "a ja to kontruję" ! Dlaczego ?”).
    Dlatego gracze powinni unikać nadmiernej extrawagancji w formułowaniu odzywek, w intona­cji, w sposobie zagrywania kart, w komentarzach,... aby nie denerwować i rozpraszać zmusza­niem do mimowolnego zgłębiania przyczyn tej extrawagancji.

 

NIE TAK RYGORYSTYCZNIE

Nic złego się nie stanie, gdy Dziadek obejrzy karty Rozgrywającego. Niech się nie nudzi !
Nic złego się nie stanie, gdy rozegra Dziadek ! A nawet gdy rozegrają wspólnie !!
Nic złego się nie stanie, gdy gracze będą korzystać ze ściągawek ! Niech się nie mylą !

 

OSTROŻNIE Z WYNALAZKAMI LICYTACYJNYMI

Istnieje mnóstwo konwencji i konwencyjek, systemów i systemików...
Olbrzymia większość jest albo bezwartościowa albo typu "zawracanie głowy"

 

 

do Spisu

Ciąg bliższy

Ciąg dalszy

do Brydża

brydż, brydz, bridge, brydż sportowy, brydz sportowy, bridge sportowy, wist, Pikier, Łukasz, Lukasz, Sławiński, Slawinski, Łukasz Sławiński, Lukasz Slawinski, Czytaj, Czytaj!, piki, kiery, kara, trefle, pik, kier, karo, trefl, pas, atu, bez atu, kontra, rekontra, SSO, Silny Pas, Lambda, Kombajn