Pytaniowy Styl
Licytacji (Relayowy ) |
13
I 2007 |
Zasady ogólne są następujące:
1.
Jeden z graczy, nazwijmy go Prowadzącym
(Pytającym), zadaje serię ekonomicznym pytań, zwanych przejściami bądź
relayami.
2.
Relay jest z reguły odzywką o jeden szczebel wyższą
od poprzedniej,
np 1BA po 1♠, 2§ po 1BA, 2¨ po 2§, etc.
3.
Drugi z graczy, nazwijmy go Odpowiadającym, odpowiada
na te pytania wg zawczasu ustalonych schematów.
4.
Odpowiedzi na relay są zawsze drabinkowe, tzn .
No, Schemat Staymana po otwarciu 1BA (relay = 2§ ) jest
następujący:
1º szczebel ( 2¨ ) = brak
starszej czwórki
2º szczebel ( 2© ) = czwórka kierów
3º szczebel ( 2♠ ) = czwórka pików.
5.
Schematy odpowiadania na relaye są zazwyczaj
całkowicie sztuczne; znaczenie szczebla zależy wyłącznie od jego numeru.
6.
Siła ręki Odpowiadającego jest precyzowana
z dokładnością do dwóch podstref:
minimum ( symbolicznie – ),
maximum ( symbolicznie + )
Np: jeśli Odpowiadający miał na początku strefę
12–16 miltonów,
to schematy sprecyzują,
czym ma 12–14 (–) czy też 14–16 (+).
Schematy relayowe starają się spełnić następujące
zasady:
im większa
siła ... |
|
Jeśli jakiś podrzędny schemat nie
jest rozpisany, należy zakładać że zbudowany jest wg tych zasad ! |
im lepszy
układ ... |
... tym
wyższy szczebel |
|
im wyższy
kolor ... |
|
Np jeśli Odpowiadający
pokazał dotąd 5 kar w układzie 5332 i określił swoją siłę, odpowiedzi na
kolejny relay będą następujące:
1º 33 w najniższych kolorach (tj w treflach i
kierach)
2º 33 w najniższym i najwyższym (tj w treflach i
pikach)
3º 33 w najwyższych kolorach (tj w kierach i
pikach).
Jeśli relay został skontrowany:
Odpowiada się według
schematu: pas ×× 1º
2º 3º ...
Nie dotyczy to pierwszego,
wstępnego pytania, kiedy o ręce Odpowiadającego jeszcze nic bądź prawie nic nie
wiadomo. Odpowiada się wówczas (i licytuje dalej) naturalnie – wstępne
pytanie jest traktowane jako pozyt.
Jeśli ręka Odpowiadającego nie została jeszcze rozpoznana (tzn relay nie był ostatnim), kolejne pytanie jest nadal odzywką o 1º wyższą, z tym że po pasie jest to ××.
Jeśli odpowiedź na relay została skontrowana:
Kolejnym relayem jest ××
Jeśli nastąpiła interwencja kontraktem:
Kończy się Licytacja Pytaniowa
– przechodzi się na licytację „normalną”.
Licytacja Pytaniowa nie musi ciągnąć się ani do pełnego rozpoznania
ręki ani do końcówki!
W każdym momencie Prowadzący może
zrezygnować z kolejnego pytania (dając odzywkę wyższą niż relay albo nawet pasując)
– to co zalicytuje jest wówczas propozycją kontraktu ostatecznego, a
ewentualna licytacja dalsza przechodzi na styl naturalny.
Co
robić z układami „dzikimi”?
Nie sposób wylicytować układów wszystkich – np tak
bardzo niezrównoważonych jak: 7411, 7420, 6520 czy 6511. Należy więc wylicytowywać
jako występujące w schematach najbardziej do nich zbliżone.
Mając dajmy na to układ
7420 należy go odlicytować jako 6430 (jeśli long 7 jest słaby) bądź 7330 (jeśli
silny). a potem można zaryzykować odpowiedź na Wywołanie Końcowe inną niż
automatyczne 4©
– na zasadzie „Jeśli partner pytał się do samego końca, to
zapewne nie robił tego tylko dla zabawy”
(przykład stylu relayowego: patrz Schemat
Singletonowy )
|
Wywołanie Końcowe |
|
Po odpowiedzi na ostatnie pytanie (tj
kiedy ręka Pytanego została całkowicie rozpoznana) odzywki Pytającego mają
następujące znaczenia:
3BA = zamykające (sign off)
4¨ = Wywołanie Końcowe (WK):
Partner powinie zalicytować 4©, i spasować na każdą następną odzywkę.
Jeśli 4¨ zostało
skontrowane Odpowiadający powinien spasować, chyba że ma układ
nadwyżkowy którego schematy nie przewidywały (np 6511 zamast wyprzedanego
5521); wóczas licytacja przechodzi na styl naturalny !
4 pozostałe najniższe
odzywki = Pytania Szlemowe
(PSz):
Uzgadniają jeden z kolorów i jednocześnie zapytują o
„Asy”.
Jeśli
odpowiedź na ostatni relay była pasem ( po ×
przeciwnika)
najniższym PSz jest ××
Pytania Szlemowe (PSz) |
|
Schemat uzgadniania koloru atutowego jest następujący
Najniższe PSz – uzgadnia
Najdłuższy kolor Odpowiadającego
Drugie z kolei PSz – Drugi co do
długości kolor Odpowiadającego ... itd.
Jeśli dwa kolory są tej samej długości (bądź ich
wzajemna długość nie została sprecyzowana, wówczas – Niższe PSz uzgadnia
kolor niższy.
Odpowiadanie na PSz: |
6 – 12 |
12 – 18 |
Schemat odpowiedzi zależy, jak widać, od siły
Odpowiadającego. |
W odpowiedziach pokazuje się ilość
„Asów” (tzn Król atutowy liczony jest jako piąty As) i niekiedy
Damę atutową. |
1 |
2 albo 5 |
|
1 + D |
1 albo 4 |
||
0 albo 3 |
0 albo 3 |
||
2 |
2 + D |
||
2 + D |
3 + D |
Pytania Kolorowe (PK) |
|
Po odpowiedzi na PSz Pytający ma
jeszcze do dyspozycji pytania o konfigurację honorową w poszczególnych
kolorach:
Rozpoznawanie PK: Kolor o wartości w którym zadawane
jest pytanie rozpoznaje się szczeblami (podobnie jak odpowiedzi na relaye),
z tym że opuszcza się oczywiście szczebel w kolorze uzgodnionym. Konkretnie: |
||||||||||||||||
|
Jeśli dwa kolory boczne są jednakowej
długości, względnie ich wzajemna długość nie została sprecyzowana,
wówczas: niższe pytanie dotyczy koloru niższego. |
|||||||||||||||
Odpowiadanie na PK:
|
Dalsze
PK Działają na tej samej zasadzie, ale: 1)
Kolor o który się zapytano zostaje usunięty z „kolejki” 2) Kolor który pominięto przechodzi na koniec
„kolejki” |
Jeśli Pytanie (PSz bądź PK) zostało skontrowane:
Odpowiada się
według drabinki: pas ×× 1º
2º 3º ...
Po odpowiedzi pas
kolejnym Pytaniem jest ××
Jeśli
odpowiedź na Pytanie została skontrowana:
|
|||||
13 Stycznia 2007 |
|||||
brydż, brydz, bridge, brydż sportowy, brydz
sportowy, bridge sportowy, Pikier, Sławiński, Slawinski, Łukasz Sławiński,
Lukasz Slawinski, |
|||||
Jeśli
Pytający po WK licytuje wyżej końcówki ...
Jeśli
zamiast WK bądź PS licytuje jeszcze wyżej ....
Zastosowania:
Historykalia:
Systemy
relayowe