Strategie mieszane (2)
|
|
4© = albo swoje (kontrujesz 4p) albo na
bez jednej (pasujesz na 4p) 4ª
bez jednej Reakcja
E: normalna = 4ª
czujna = pas |
||||||||||
xxxx
Poprzednie
przykłady z licytacji są podejrzane !
bo przecież
mamy licytować z konkretną kartą !!!!
|
Brydż jednostolikowy po 20 miltonów |
Reakcja Przeciwnika E |
MaxyMin
= +5 MiniMax
= +5 |
|
|
|||||
|
Twoje 4© |
Asekuracja |
Czujna |
|
||||||
|
|
na wygranie |
+ |
5 |
+ |
11 |
6 |
8/14
= 57% |
||
|
|
na bez jednej |
+ |
5 |
– |
3 |
8 |
6/14
= 43% |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Możesz licytować na bez jednej z częstotliwością 0..43%
(albo równoważnie: możesz licytować na swoje z częstotliwością min
57%):
Przeciwnik jest bezradny (nawet jak o tym wie) – musi
licytować Asekuracyjnie
Jeśli zauważy, że 'bleffujesz' częściej –
przejdzie na czujność i zacznie zarabiać więcej niż 5
!
Jeśli chce zarobić więcej niż –5, musi od czasu do czasu
zaryzykować !!!
Skonstruować przykład wykazujący, że MUSISZ od czasu do czasu na
bez jednej !!!
4 PIk kontrujesz gdy ...
Odstępstwa od losowości zagrań |
Gra
w „Łapanie Damy” pokazała możność odstępowania od losowości przy zagrywaniu
blotek.
Ale zdaje się nie uwzględniłem Entropii !!!
Dwa
poniższe przykłady pokazują to samo dla zagrań honorami:
|
|
A
K 10 x |
|
z tasowania |
S gra Asa ze stołu. Jeśli E mając
DW dodaje losowo (50%:50%), to szansa DW maleje dwukrotnie – tj do 1.70%. S powinien więc zagrać na impas. |
x
x x |
N W E S |
D
W |
3.39% |
||
W
x x x |
D |
2.83% |
|||
D
x x x |
W
|
2.83% |
|||
|
9
8 x x |
|
|
Nie warto sporządzać dla tej gry
tabelki, bo z łatwością można wyliczyć i bez tego, że E może dodawać do Asa jedną wybraną figurę (D bądź
W) z częstotliwością nawet 83%, a dla S nadal impas pozostanie zagraniem optymalnym. Dopiero po przekroczeniu 83% optymalnym
zagraniem dla S stanie się gra
na dubleton DW. ??????????????
W 90% Damę = górą gdy Dama,
impas gdy Walet
W 70% Damę = zawsze impas
Średnia
Entropia =
p |
0 |
.1 |
.2 |
.3 |
.4 |
.5 |
.6 |
.7 |
.8 |
.9 |
1 |
entropia |
0.683 |
|
|
0.926 |
0.947 |
0.954 |
0.947 |
0.926 |
|
|
0.683 |
Symetryczna. Maximum dla p = 1 / 2.
A jednak tabelka: ????
|
|
|
|
|
|
3.39 |
5.66 |
E zrzuca Damę |
50% |
|
3.39 |
5.66 |
E zrzuca Waleta |
50% |
|
S górą |
S impas |
|
|
|
|
|
|
|
MaxyMIn = 3.39
MiniMax = 3.39
???
E z singletonem skazany jest na pożarcie !!!
E stosuje 83%.
Czy S może przejść na „na dwoje babka” ?
Dzielniki ZOW
1) 12
2) 6
3) 6
Zmalały tak że proporcja dla DW została zachowana !
|
|
K
10 9 |
|
z tasowania |
S gra blotkę do 9, i – niezależnie od
tego z jaką częstotliwością E wybiera D (bądź W) ! – optymalnym zagraniem
w drugiej lewie pozostaje blotka do 10.. |
D
x x |
N W E S |
A
W x |
1/ 3 |
||
A x x |
D
W x |
1/ 3 |
|||
W
x x |
A D x |
1/ 3 |
|||
|
x x x x |
|
|
E dysponuje więc
całkowitym luzem w zakresie odstępstw od losowości – może bić, dajmy na to
Damą, z częstotliwościa zupełnie dowolną: 0–100 % !
Powyższe chybą jest błędne !!!
Tu jest PARADOX
jeśli E bije zawsze Damą, to zabicie Waletem zdradza AWx
Średnia
Entropia =
p |
0 |
.1 |
.2 |
.3 |
.4 |
.5 |
.6 |
.7 |
.8 |
.9 |
1 |
entropia |
0.667 |
|
|
|
0.912 |
0.918 |
0.912 |
|
|
|
0.667 |
Symetryczna. Maximum dla p = 1 / 2.
xxxx
Konkluzja: |
W wielu przypadkach można
odstępować od losowości zagrań, |
|
Odstępstwo od losowości zwiększa wprawdzie informację
udzieloną przeciwnikowi, ale wzrost ten (dopóki nie jest nadmierny) nie ma
powoduje zmiany jego strategii. Udzielona informacja okazuje się więc
nieużyteczna.
To
ma być przykład na zmianę strategii spowodowanej informacyjną nielosowością !!!
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Wist
blotką trefl. S zagrał do Dziesiątki Pikowej. E zgrał trefla i odszedł w kara.
Jeśli
E z DW bije zawsze Waletem:
tu zdradził że miał As Dama PIk, więc Dama kier jest na 100% u W
Ale
i tak będzie 75% na Damę kier u W !!!!
Informacja
bit ( binary
unit ) = ilość informacj (2)
hartley = ilość informacji (10) nat = ilość infirmacji (e)
binit = binary
digit = cyfra binarna
Entropia – odkładanie decyzji
słowo sztuczne
Clausius 1876, en-tropia (greckie)
zwrot do środka
AK109xx
S ma wziąć wszystkie lewy (ujawnia swoją rękę)
xx
As ze stołu i blotka z ręki
D43 - W2 12:2 = 6
E powinien zrzucać W w 1/6
Inaczej zawsze przegra mając
DW sec
432 - DW 12:12 = 1 Nic nie straci -
nawet gdy S wie o tym
i gdy S ma xxx... bądź singla
x z ręki, impas ?
HHx - xx 3
WE mogą zagrywać H w każdym podziale !
Hxx - Hx 6
xxx - HH 1
HHx - dystrybucja 1:1:1
Hxx - H w 1/6
Hx - H (po Asie) w 1/5 sparawdzić !
WE nie zwiększają swojej wypłaty (?) ale dyspersja
Łapanie Króla z Dziesiątką |
Rozważmy
następującą walkę o lewy:
Wiadomo
wszystkim, że rozgrywający S ma czwartego Asa.
S gra ze stołu Damę:
Rozważmy po 600 rozdań !
|
D W 9 x |
|
|
|
|
10
4 |
N W E S |
K
3 2 |
E musi położyć blotkę |
600:2=300 |
|
10
4 3 |
K
2 |
??? |
600:2=300 |
|
|
4
3 2 |
K
10 |
E musi położyć Króla |
600:6=100 |
|
|
|
A x x x |
|
|
|
|
Jak ma grać Słońce, gdy Eos dołoży blotkę ?
Kombinacje blotkowych było tyle samo, więc trzeba grać Waletem.
Jak ma grać Słońce, gdy Eos nadbije Królem ?
Słońce bije oczywiście Asem – Wieczór dorzuca, dajmy
na to, Czwórkę.
Słońce gra oczywiście blotkę z ręki – Wieczór dodaje,
dajmy na to Trójkę.
Wieczór zagrywał więc blotkami: 4 3.
Przy podziale 1043–K2 mógł zagrać blotkami na 2 sposoby: 43 34.
Przy podziale 432–K10 mógł zagrać blotkami na 6 sposobów: 43 34 42 24 32 23.
1:2 = 3 = 3/4
1:6 = 1 = 1/4
Szanse tych 3 zdarzeń = 3 3 1
P Impasu = 3 + 3p = 3+3p
P Góry = 3 + 1 = 4
Impas lepszy jeśli p > 1/3 !!! Zysk staje się > 4 !!!
Równoważne jeśli p = 1/3 Zysk równy 4
Góra lepsza jeśli p < 1/3 Zysk zawsze = 4
Można podkładać byle nie częściej niż 1/3 !!!
ALE – po co wtedy podkładać skoro strata stale ta sam
???
Entropia tego nie wyjaśnia, bo gra może się kończyć
na tym rozegraniu.
Po to by z K10 nie być skazanym na przegranie ! ALE...
Entropia jednak to wyjaśnia !!!! Bo jest największa dla p =1/3 !!!
Ilość informacji otrzymywanej przez Słońce:
Jeśli Eos puścił =
GRA: Wypłaty dla Słońca: są zdarzeniami o prawd 3 1
|
s1 |
s2 |
s3 |
s4 |
|
prawdopodobieństwo |
|
6 |
1 |
4 |
3 |
Eos podkłada Króla z K2 |
p |
|
3 |
4 |
4 |
3 |
Eos dodaje Dwójkę z K2 |
1–p |
po 2 |
W |
x |
W |
x |
|
|
po K |
impas |
górą |
górą |
impas |
|
|
|
|
NIE |
|
NIE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MaxyMin = 4 3 => 4
MiniMax = 6 4 =>
4
Sytuacja wyjątkowa !
! skoro E z Kx może rozmaicie, to ZOW nakazuje grać na Kxx !!??
Uwzględnić ZOW dla blotek !!!? (a jak w odcinku 1 z Łapaniem Damy?)
Amerykańska Encyklopedia 1976
Dama Jeśli się utrzyma –Walet, jeśli nadbita – impas
(zakłada się nadbijanie z frekwencją = 1/2 )
Polska Encyklopedia
Bez impasu
Nie wiadomo dlaczego założyli, że jedna blotka (3) jest u W
Można bez tabelki i teorii gier –
prościej !!!!
D ze stołu i S
zawsze ma problem: .....
Może ! ale nie częściej niż raz na
trzy razy ! 1:3
˛˛˛ Entropia =
inny zysk
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛ ale można go umieścić w tabelce !!!
˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛˛ przeciwnicy mogą źle grać !!!
Entropia czyli Niepewność
Średnia
ilość informacji przypadająca na wiadomość elementarną
? powyższe ma być Niepewnością ????
Średnia
niepewność przed zaobserwowaniem żródła
(??)
Suma
P[i] * log 1/ P[i]
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
Entropia = |
Σ |
|
۰log |
1 |
|
||
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
Entropia == Dyspersja ?? ( Błąd Standardowy, Wariancja )
TAK !!!
Jeśli dążymy do zmniejszenia Dyspersji => dążymy do
zwiększenie Entropii ? TAK !!
Dyspersja to inna kategoria niż Entropia !!!!
Zależy to od zmiennej losowej na zbiorze zdarzeń !!!
K109
DWx
Największa Entropia S = .918
gdy bicie 1/2
Jeśli bicie ustalone to 2/3 = .667
pobił
Damą { AD=2 DW=1 }
Największa Entropia = jest
najbardziej niepewny = uzyska najwięcej informacji gdy się upewni !
Entropia nie jest ilościa
informacji lecz ... ilością uzyskaną po upewnieniu się !
Im większa Entropia tym
mniejsza bieżąca (!) informacja
Entropia
= ilość informacji potrzebna do uzyskania pewności
Entropia Średnia p
= P (Eos podkłada Króla):
p |
0 |
|
0.1 |
0.2 |
.3 |
1/3 |
.4 |
.9 |
1 |
entropia |
0.857 |
|
0.957 |
.983 |
0.983 |
0.979 |
0.967 |
0.652 |
0.464 |
xxx
p |
0.245 |
0.249 |
0.25 |
0.251 |
0.255 |
entropia |
0.985204 |
0.985227 |
0.985228 |
0.985227 |
0.985205 |
Maximum
dla p = 1/4
Bez impasu
strona 170 MM zrobili grę, ale
pomylili się... wskazać gdzie
Kxx 3 300
Kx 3 300
K10 1 100*
|
|
|
|
|
|
3 |
4 |
nie
kładzie K |
y |
|
6 |
4 |
kładzie
K |
1–y |
|
po
x – Walet |
po
x – Walet |
|
|
|
po
K – impas |
po
K – górą |
|
|
|
x |
1–x |
|
|
MaxyMin
= 3 4 = 4
MiniMax = 6 4 = 4
Zysk
= –3xy +2x +4
x
Zysk = 2–3y
y
Zysk = –3x
Rozwiązanie
algebraiczne: x=0 y=2/3 Zysk S = 4
Zysk
( 1/2 2/3 ) = 4
Zysk
( x 2/3 ) = 4
Zysk
Impasu = 6 – 3y
Jeśli y=0 to Zysk Impasu = 6
Jeśli y = 2/3 to Zysk Impasu = 4
Jeśli y=1 to Zysk Impasu = 3
Zysk
Góry = 4
????
Jeśli y = 2/3 to S może mieszać strategie w dowolnej proporcji ?????
Jeśli
S widzi K – ro na dwoje babka wróżyła !!!
Ale po rozszerzeniu do „K albo x” jest inaczej ...PARADOX KRÓLEWSKI
NIE
!
Jeśli zacznie
grać w 100% na Impas, to E przystanie podkładać i Zysk spadnie do 3
Jeśli zacznie
grać w 2/3 na Impas, to E przestanie podkładać i Zysk spadnie do 3 + 1/3
Jeśli
zacznie grać w 1/2 na Impas, to E przestanie podkładać i Zysk spadnie do 3 +
1/2
PARADOX
!? WYJAŚNIENIE
ale
jeśli E nie zareaguje – nic się nie zmieni, a akurat może się poszczęścić
Jeśli COKOLWIEK
przerzuci się na Impas, to Zysk spadnie !
ZATEM: S gra stale GORĄ. Czy Eos może zmienić mieszanie ?
Jeśli cześciej
zacznie podkładać, to S zacznie impasować i S zwiększy swój Zysk
Jeśli rzadziej
zacznie podkładać, to NIC SIĘ NIE ZMIENI
PYTANIE
Eos ma podkładać z frekwencją od 0 do
1/3 !!!! czy naprawdę obojętne ile w tym przedziale?
Przecież jeśli S zawsze GÓRĄ, to Eos
zawsze skazany jest na pożarcie z K10 !!!!!
PARADOX zastanowić się nad wzorem na Zysk z
Impasu !!!!?
ISTOTA ?
Aby mieszanie miało sens, musi być dostatecznie
długi dystans !!!!
(to samo
w petersburskim!),
W
brydżu dystans jest zbyt krótki, więc trzeba ‘zgadywać’.
Ale –
jeśli gramy pko przedstawicielom tej samej społeczności... a ci stosują 1/3
???
Prostszy ananlog:
|
|
|
Eos |
|
|
–1 |
+1 |
83% |
|
|
+5 |
–5 |
17% |
|
|
50% |
50% |
|
|
W każdym pojedynczym przypadku
Eos ma do czynienia z 50:50. Więc ?? |
ANALOG Orzeł czy Reszka ?
Jeśli są uparci to wynik pojedynku
= 0
Jeśli któryś chce zaryzykować, musi odejść od optimum !
może
wygrać – zanim drugi się zorientujw (albo los tak zdarzy)
ale
może i przegrać
Analog
? paradox petersburski
pojedynek
jest krótki i nie są w stanie skorygować szans
Polska Encyklopedia Brydża
Albo
impas albo góra – nie piszą o częstotliwościach. To jest niezły opis.
Łapanie króla na świecie
{*}
"The Official Encyclopedia of
Bridge" (raczej amerykańska !
Collet i jego książka)
Third edition. 1976
Authorized by the American Contract Bridge
League
Zakładają że Eos stosuje 50% i zalecają wówczas impas !
Gdy nie wiadomo co ma rozgrywający ....
DW9x
A10x
Kx E
nie powinien podkładać
xxxx
DWxx
A10x
Kx E
nie powinien podkładać
98xx
Ilość informacji otrzymanej
to jest niedobre !!!
Entropia średnia
E nigdy nie bije:
Kxx 300
Kx 300 nie bije: za chwilę S otrzyma 1 bit
K10 100
bije: za chwilę S otrzyma 0
bitów
Entropia średnia = 6/7 x 1 + 1/7 x 0 = 6/7 bita = .86
bita
E bije w 1/3:
Kxx 300
Kx 200 nie bije: za chwilę S otrzyma 0.74 bita
Kx 100
K10 100 bije: za chwilę S otrzyma 1 bit
Entropia średnia = 5/7 x .74 + 2/7 x 1 = .83 bita
KONKLUZJA
Jeśli E chce utrzymać S w rozterce, to częściej osiągnie to nigdy
nie podkładając, bo wtedy S będzie miał na dwoje znacznie częściej !
Pożarcie: Kxx nie
będzie skazany na pożarcie ! jeśli nigdy nie będzie podkładał.
K109
DW Zawsze
W: Entropia = 0.67 bita
AW
AD Połowa
W: Entropia = 0.92 bita
xxx
"Bez
impasu" strona 170 – błąd (wskazać gdzie)
Przykład na przedział górny
A987x
Kxx
D10
wskakiwać: 1/2 ... 1 ! (ale
dla tych dwóch)
1:2 200
10xx
KD
1/2 => największa entropia S
1:4 100
KD
10xx
1:4?
KDx
10x W całości
jest b.ciekawy !
1:2?
Wxx
Zajrzałem
w końcu do Encyklopedii – to samo ! + kilka innych podejrzanych
1a)
Axxxx
Dlaczego inaczej niż w pierwszym ?
1/4
= best defense
DW9
DW9xx DW9x
1/2
Axx
Axxx
A98x
Dodatkowo wygrywa się przy Kxxx–10
1/3
= best defense!
DWxx
.................................................................
!!!
KD10x
A43
W2 3 : 2 E puszcza Dwójką
W43
A2 3 : 2 ?
432 AW 1 : 6 E bije Asem
xxxx
.................................................................
Kxxx
W108x
..................................................................
przejrzeć
jeszcze Encyklopedię i Kosmulskiego
Kosmulski.................................................................
!!! podał 60–stronicową erratę do
składu
grupa: Axxx
DW9x D–> i zawsze W–>
Kxxx 3
lewy stra = W–>
Pisze: optymalne dla W: Dx
bije D w 1/2
jeśli częściej: gdy bił D:
x–>8 inaczej 10
W108x jeśli rzadziej: x–>K jeśli E bił A
x–>10 jeśli W bił D
10–> jeśli E bił A
K9xx –>D
–>W (gdy W bił można –>K )
S mając A108x powinien po połowie kłaść A i 8
DW7x
KW9x A, –>W
E powinien zrzucać 10 z frekwencją: 5.5% <= <= 16.6%
rzadziej: A, jeśli E 10 –> K
Axxx
częściej: A,K
!!! o tej frekwencji niema w Ency
34 – 2
D34 102 1:4 đ 300
1034 D2 1:6 đ 200
34 – 10
D34 102 1:4 = 300
1034 D2
i jeszcze jeden
jest z mieszaną
.........................................................Kosmulski
..........................................................................
2) "Bez impasu" str 108
??? "Brąz z Killarney"
Wiadomo
że S ma dubla !
ADW10xx
xxx
Kx 240:6 = 40 nigdy nie bije !
Kxx
xx 360:6 = 60 jeśli nie bije
60 40 30 20
0
9x
bije 0 20 30
40 60
W
może bić w conajwyżej 1/3 (lość
sukcesów stale ta sama = 60%)
Entropia
S:
W nigdy nie bije = 0.971
W bije w 1/3 = 1
Błędne zalecenia w
"Bez impasu":
!!! Chyba wszyscy mylą z:
AW10xx
Kxx
Dxx W podkłada
KDx
xxx podłoży – wpadka
max, ale S może wygrać
nie podłoży – wpadka min, ale S przegra
xx
Jeśli obaj przepuszczą –
przegra na pewno.
............................................................................
))))))))))))))
"Bez impasu" strona 166
AW10xxx
Kxx
Dx
KDx
xx
xxx
KD
xx
Mój przykład z "Bezpiecznej rozgrywki".............................
..........................................................................
)))
"Bez impasu" ZOW:
str 47
ostatnie zdanie
str 43
zła krytyka Trauba + "Panta
rhei, ale..."
str 25
–> "Panta rhei, ale..."
str
169: D10
?
Czy ktoś znajdzie prawdziwą mieszaną w rozgrywce ???????????????????
Co
skorzystaliśmy ?
Okazało się że losowe = optymalne, ale
często pewne odstępstwa od losowości są niemal optymalne !
Nie samym
brydżem człowiek żyje:
do Czytaj! |
||
brydż, brydż, brydż, brydż, brydż, brydz,
brydz, brydz, brydz, bridge, bridge, bridge, bridge, bidding, brydż sportowy,
brydz sportowy, bridge sportowy, wist, Pikier, Łukasz, Lukasz, Sławiński,
Slawinski, Łukasz Sławiński, Lukasz Slawinski, Czytaj, Czytaj!, piki, kiery,
kara, trefle, pik, kier, karo, trefl, pas, atu, bez atu, kontra, rekontra |